Wat doet een goede copywriter?

Het vak copywriter is (nog) geen beschermd beroep. Er zijn wel beroepsverenigingen, maar die zijn niet erg bekend. Hoe kijk ik hier tegenaan in mijn werk en waar haal ik inspiratie vandaan? Hier heb ik 6 tips voor als je teksten voor je bedrijf wilt schrijven, of zelf als copywriter gaat werken.

1. Wees zo nieuwsgierig als een kind

Als ik over een nieuw onderwerp schrijf, duik ik er helemaal in. Denk ik dat ik er al aardig wat van weet, dan check ik of het klopt. Nog beter is eigenlijk om over het onderwerp te lezen alsof je er voor het eerst over leest. Pas schreef ik voor een online shop in kristallen. Omdat ik er thuis een paar heb, had ik ze voor de ‘sfeer’ op mijn bureau gelegd.
Klinkt misschien raar, maar een beetje sfeer creëren om het product heen kan heel inspirerend zijn.

2. Jezelf laten verrassen

Veel deskundigen op het gebied van freelance werken en copywriting vinden dat jezelf specialiseren de kans op werk vergroot. Daarmee bedoelen ze dat je veel weet van een specialistisch onderwerp. Hier ben ik het mee eens, al vind ik het zelf net zo belangrijk om nieuwe klussen aan te pakken, en wel hierom:

  • je kunt onderwerpen ontdekken die heel goed bij je blijken te passen.
  • je doet nieuwe klantcontacten op
  • omdat je regelmatig iets nieuws probeert, hou je jezelf scherp
  • je hebt makkelijker het vertrouwen dat je ook over zaken kunt schrijven waar je niet bekend mee was.
  • Je doet nieuwe kennis op en nieuwe werkwijzen

Toch heeft jezelf specialiseren ook voordelen. Als je alles weet van een specifiek onderwerp, kost schrijven daarover vaak weinig moeite. Daarnaast heb je de mogelijkheid om een netwerk op te bouwen in een branche waarin het moeilijk is om een tekstschrijver te vinden.

3. Elke keer opnieuw kunnen schrijven over hetzelfde onderwerp.

Als copywriter vind ik het altijd fijn om enkele vaste klanten te hebben. Vaak krijg ik de vraag hoe ik telkens nieuwe teksten schrijf voor hetzelfde product, en of dat niet gaat vervelen. Nee, zeker niet!
Als ik een serie productteksten moet schrijven over soortgelijke producten, begin ik elke keer opnieuw. Natuurlijk ken ik veel informatie uit mijn hoofd, maar als copywriter is het mijn vak om telkens iets nieuws te creëren. Ik heb er daarom een ‘sport’ van gemaakt om over hetzelfde product telkens te kunnen vertellen in andere woorden.

Hierin raad ik je alsnog aan om je werkzaamheden als tekstschrijver zo afwisselend mogelijk te houden. Zo blijf je scherp!

4. USP’s goed kunnen verwoorden

Niet alle bedrijven waar ik voor schrijf zijn even groot. Sommigen zijn net gestart. Lastig kan het zijn als een klant zelf (nog) niet goed weet wat nu zijn sterke punten zijn ten opzichte van de concurrent. Als copywriter vraag ik hierin door, en verwoord ik de USP’s dusdanig, dat het heel wat lijkt.

Zo leg ik bij bedrijven die echt nog moeten groeien, de nadruk op bepaalde specialistische kennis of een persoonlijke benadering. Op deze manier overdrijf ik de tekst niet. Wel leg ik bijvoorbeeld flink de nadruk op een bepaalde service die iemand biedt.
Door USP’s met een beginnende ondernemer te overleggen, prikkel ik diegene meteen om na te denken over zijn sterke punten.

5. Weten wanneer je creatief of zakelijk moet zijn

Met sommige teksten kan ik me helemaal uitleven. Als het onderwerp me goed ligt, heb ik het erg naar mijn zin. De opdrachtgever ook, want dan spat het van het scherm af.
Mijn creativiteit kan ik niet altijd inzetten. Soms schrijf ik bijvoorbeeld een informatieve blog of moet ik kort een bepaalde service omschrijven. Iets origineel of ‘leuk’ schrijven is dan minder belangrijk. Op social media kan (of moet!) je het creatieve aspect weer wel inzetten.
Als je weet wanneer je welke bril je op moet zetten – de creatieve of de zakelijke – ben je al een heel eind!

6. Zet je eigen mening en oordeel opzij.

Als ik sommige blog artikelen lees ben ik echt verbaasd. Ze zouden informatief moeten zijn, maar de mening van de tekstschrijver sijpelt er duidelijk doorheen. Wanneer dit niet het doel van de tekst is, is het erg onprofessioneel.
Als copywriter moet het bedrijf of het onderwerp van de klant altijd voorop staan. Als het onderwerp je diep raakt, raad ik aan om te proberen er van een afstand naar te kijken. Je tekst wekt dan veel meer vertrouwen.

Als je een website hebt en je teksten zelf schrijft, raad ik hetzelfde aan. Iets over jezelf vertellen en wat je drijft, kun je het beste doen op je ‘over’ pagina. Je kunt je ervaring natuurlijk wel in een blog verwerken.

Het is gewoon een ambacht…

Ja, een beetje wel. Copywriting is overal nodig, en het is een vak apart. Omdat er geen MBO of HBO opleiding bestaat op dit vlak, is het des te mooier als je als copywriter je meerwaarde laat zien. Ben je geen tekstschrijver, dan hoop ik dat je met bovenstaande tips toch aan de slag kunt.

Met mijn motto ‘Niet poetsen maar schrijven!’ begon ik in 2015 mijn eigen onderneming. In deze blog lees je hoe ik werk en hoe je zelf goede teksten schrijft.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *