Een blog over bloggen: de nieuwste tips

Een blog op je website is een belangrijk middel om meer bezoekers te krijgen. Met een goede blog creëer je vertrouwen bij je bezoekers, omdat jij laat zien dat je een expert bent in je vakgebied. Je kan erin vertellen hoe je werkt, of je geeft de bezoeker tips en informatie. Toch zie ik tussen alle blogs ook minder handige items voorbij komen. Zonde, want mensen zijn kritisch. Je blog moet scherp blijven en opvallen. Hoe doe je dat?

Wees concreet
Klinkt logisch, toch? Helaas zijn er aardig wat blogs die hier de mist mee in gaan. Teveel in herhaling vallen, niet specifiek zijn, of alleen jouw eigen diensten aanraden is geen toevoeging voor je website.
Een voorbeeld: een website over huidverzorging wil vertellen welke ingrediënten je beter kan vermijden in huidverzorging. Ze noemt daarbij ‘harde alcohol’ . Interessant, maar welke alcohol is dat dan precies? Natuurlijk kan de lezer dit opzoeken, maar handiger en vriendelijker is om voorbeelden te noemen van ‘harde alcoholen’. Veel duidelijker, en de lezer kan meteen aan de slag.

Interessante feiten, zonder langdradig te worden
Alle informatie aan je lezers geven, zonder langdradig te worden. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Zeker wanneer je veel wilt vertellen. De volgende tips maken het iets makkelijker:
– Gebruik geen woord teveel. Zorg dat echt élke zin iets toevoegt aan je verhaal.
– Maak gebruik van tussenkopjes
– Zet lijstjes in de tekst met boeiende feiten
– Gebruik afbeeldingen en infographics
– Gebruik humor, zolang dat relevant is in de blog.
– Vermijd lange zinnen.

Is er iets dat je heel graag wilt vermelden, maar wordt de tekst te lang, kijk dan of je het item kwijt kan in een volgende blog.


Verdiep je in de visie van andere bedrijven
.
Door te weten wat jouw concurrent vertelt in blogs, kan je handig inspelen op het kritische oog van de consument.  Als jij degene bent die de blogtekst schrijft, zet je zelf even de kritische bril van de consument op. Je bekijkt het onderwerp vanuit meerdere hoeken.
Een voorbeeld: een soortgelijk bedrijf als het jouwe raadt consumenten af om producten te kopen met bepaalde bestanddelen erin. In de blog van dat bedrijf staan argumenten om die bestanddelen niet te gebruiken. Het desbetreffende ingrediënt zit wel in jouw product. Jij staat er wel achter! Bedenk welke (kritische) vragen jouw publiek zou kunnen stellen over jouw product en verwerk daarover informatie in jouw blog.
Speel in je blog regelmatig in op eventuele kritiek of tegenstanders van jouw product. Zorg dat je weet wat er gaande is, en laat jouw visie zien!

 

Verplaats je in de lezer: wat wil hij weten?
Verplaats je in het publiek. Niet alleen qua taalgebruik, maar ook qua vragen die jouw doelgroep kan hebben over je product of dienst. Voor sommige bezoekers zijn jouw producten een compleet nieuwe wereld.
Sta er ook bij stil dat niet elke bezoeker van jouw website,  jouw blog al vanaf het begin volgt. Herhaal af en toe een belangrijk feit, of link naar een eerdere blog die je geschreven hebt. Zo zijn je bezoekers en klanten altijd op de hoogte en vinden ze snel de informatie die ze willen.

Wordt de nummer één in jouw vakgebied met een goede blog
Een voorbeeld van een heel goede blog vind ik de blog van cosmetisch dermatologe Jetske Ultee. Natuurlijk raadt zij haar eigen producten aan, maar ze geeft veel andere bruikbare tips voor een gezonde huid.
Door het vertrouwen dat zij creëert met haar blog, blijven de bezoekers terugkomen en verhoogt ze haar conversie. Ze geeft daarnaast trouw antwoord op alle (zinnige) vragen die er onder haar blog komen te staan. Jetske Ultee maakt er werk van, en dat is een slimme zet.
Zelf kwam ik op haar website terecht omdat een opdrachtgever van mij haar blog aanraadde. Als je een sterke blog hebt, zullen jouw bezoekers hem delen op social media of anderen erover vertellen. En dat is waarschijnlijk precies wat je wilt.

Tot slot…
Met de toegang tot allerlei media en een groot aantal andere blogs is het niet makkelijk om het verschil te maken, maar het kán wel. Wees uitgebreid, maar maak het niet te lang en zorg voor authenticiteit.
Over het onderwerp bloggen ben ik nog lang niet uitgepraat, dus hou mijn eigen blog in de gaten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *